افزایش آمار حوادث مربوط به گودبرداری و ریزش ساختمان در شهر تهران
هر دو روز یک حادثه ساختمانی در تهران شکل ميگیرد
معاون سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی با اشاره به آمارهای حوادث مربوط به گودبرداری و ریزش ساختمان در شهر تهران، نسبت به افزایش این نوع حوادث هشدار داد.
مهندس داود براتی، معاون حفاظت و پیشگیری از حریق سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در گفتوگو با سما، در خصوص آمار این حوادث گفت: در سال 86، 338 حادثه مربوط به گودبرداری و ریزش ساختمان در شهر تهران رخ داد که این حوادث 154 مصدوم و کشته در پی داشت. وی در ادامه افزود: آمار این حوادث در سال گذشته به 231 مورد با 127 مصدوم و کشته رسید و با اینکه این ارقام نسبت به سال 86 کاهش داشته، ولی با این حال این آمار با در نظر گرفتن شرایط موجود بالا است. براتی در ادامه در خصوص این نوع حوادث به تماميدست اندرکاران و حلقههای مرتبط با آنان هشدار جدی داد وخواستار بازنگری شیوههای عملي، ضوابط، مقررات و آیین نامهها شد.
معاون سازمان آتش نشانی تهران با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای کاهش حوادث گودبرداری و ریزش ساختمان، یادآور شد: در یک سال اخیر تماميحوادث مربوط به گودبرداری و ریزش ساختمان را به اداره امور مهندسین ناظر معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران و سازمان نظام مهندسی منتقل کردیم، ضمن اینکه خود سازمان نیز دستورالعمل ایمنی مرتبط با گودبرداری و تخریب ساختمانها را در این مدت وضع کرد. وی همچنین یادآور شد: بر این اساس زمانی که ميخواهیم مجوز ایمنی برای شروع ساخت و ساز صادر کنیم، از مالک تعهدنامه محضری ميگیریم تا ضوابط گودبرداری و تخریب ساختمان را زیر نظر مهندس ناظر رعایت کند و اگر خلاف این تعهد نامه عمل کند، علاوه بر پرداخت خسارت معمول، خسارات سازمان آتش نشانی نیز بر عهده وی خواهد بود.
براتی تقویت جایگاه مهندس ناظر را از عوامل موثر در کاهش حوادث ساختمانی دانست و به سازمان نظام مهندسی پیشنهاد داد برای مهندسین ناظر آموزشهایی را در نظر بگیرند تا آنها نقش خود را به خوبی ایفا کنند. وی همچنین نقش وزارت مسکن را در کاهش حوادث گودبرداری موثر دانست و تاکید کرد: این وزارتخانه دارای پتانسیل بالایی است و با توجه به اینکه متولی تولید مقررات ملی ساختمانی است، ميتواند نقش مهميدر این راستا ایفا کند.
منبع: دنیای اقتصاد